Van bouwvakker tot schilder - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Layla Wiersma - WaarBenJij.nu Van bouwvakker tot schilder - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Layla Wiersma - WaarBenJij.nu

Van bouwvakker tot schilder

Blijf op de hoogte en volg Layla

19 December 2012 | Spanje, Madrid

Het idee dat we al weer bijna naar huis gaan voor kerst. Echt een kerstgevoel is er nog niet. De herfst is hier meer bijna ten einde. Nog niet heel lang geleden waren we de mooie herfstblaadjes aan het fotograferen . En nog zie je op plekken groene bladeren aan de bomen hangen. We hebben hier wel wat kou gehad. Maar de afgelopen dagen voelt het alsof het weer warm begint te worden. Net alsof we de winter periode over aan het slaan zijn hier. Maar het kan nog altijd komen, liever niet. die 11 dagen in Nederland zijn wel voldoende kou! Op het moment is het hier tussen de 10 en 15 graden. Wel hebben ze hier op Plaza Mayor (Een bekend plein in Madrid) een kerstmarkt. Dit is 1 van de bekendste kerstmarkten in Madrid. Het is leuk om in de avond in het centrum te lopen en wat verlichting te zien. Alleen hierbij zien we ook heel veel depressiviteit. De crisis, feestdagen, niet voor iedereen de meest fijne periode. Maar toch proberen mensen er het beste van te maken, met hun muziekje door de straten heen. Misschien moeten we ze hierbij toch gaan helpen door een Nederlands kerstliedje te gaan zingen, al denk ik dat ze dan eerder hard weg rennen dan dat ze er vrolijk van worden. Dan kunnen we er nog beter een comedy show van maken haha. Maar toch zijn we blij dat we met de feestdagen bij onze familie kunnen zijn. Waarop we vervolgens nog maar een maand hebben te gaan.

We moesten tijdens stage de afgelopen 2 weken de boel verbouwen en gereed maken voor oplevering. Daarbij mochten we de studio gaan verven. We hadden aangegeven dat onze enige voorwaarden een bescherming voor onze kleding was. En toen hebben we een outfit gekregen van Javier, erg fashionable vond ie toch wel. Misschien wel een keer van toepassing, een keer wat anders! Maar naast dat we aan het werk waren konden we het niet laten om wat fun te hebben met het verf. Waardoor we ook behoorlijk onder zaten. Maar we dachten we hebben toch protection aan! Toen we klaar waren met ons kunstwerk konden we onze suite uit trekken. Waarop we erachter kwamen dat het er doorheen was gegaan. Oeps dachten we. Nou was de verf op water basis en hebben we het er wel uitgekregen. Maar we waren deze dag sinds vroeg in de ochtend bezig en hadden vervolgens Spaanse les. Aangezien we geen tijd meer hadden om eerst naar huis te gaan, moesten we gelijk door. We moesten alleen wel eerst wat eten, en aangezien we de hele dag niet gegeten hadden zijn we naar een all you can eat restaurant gegaan "met al onze verf vlekken". Maar wij hadden trek dus trokken ons nergens wat van aan! In dit restaurant gaven twee jongens ons ook nog een servetje met hun nummers er op. Ze wouden vast dat we bij hun ook kwamen verven haha! Toch grappig dat 't ons overkwam op zo'n moment.

Verder heeft Javier nu een andere studio wat in januari gebruik gereed is, voor sessies die een dag van te voren gepland worden en hij geen studio meer kan huren, zodat hij wat achter de hand heeft. Dit gaat dan om sessies voor modellen die hun portfolio opbouwen en een begin moeten hebben "De basic foto's". Waar niet veel voor nodig is maar wat wel moet gebeuren. Ondertussen moeten we nog druk bezig met de texture foto's. Maar iedere keer als we een dag gepland hebben om dit te gaan doen, krijgen we van Javier bericht dat hij ons nodig heeft. Dus dat schiet ook niet echt op!

Op school hebben we laatst een presentatie gegeven, in het Spaans! Er was een feest en bijeenkomst waarbij allerlei mensen van verschillende landen kwamen vertellen over de cultuur etc. Included us! Alleen waren dit mensen die allemaal al op een hoger niveau van Spaans zaten. Onze lerares zei dat eigenlijk ons niveau nog niet hoog genoeg was. Maar dit weerhield ons er niet van om het alsnog te doen! Ondanks dat het behoorlijk eng was om voor ongeveer 15 mensen te staan hebben we het toch gedaan. Onze lerares kwam speciaal voor ons kijken. En te zien dat er toch een stukje trots was, deed ons erg goed. Na de presentaties zijn we met elkaar nog "op stap" geweest. Alleen de mensen om ons heen waren niet heel erg van dansen. Maar Iballa en ik natuurlijk wel. Een jongen uit Paraguay die met de groep mee was vond het ook maar al te leuk. Dit hadden we eigenlijk niet verwacht want hij was een hele stille jongen. Maar op de dansvloer ging hij helemaal los met ons, geweldig! Dit was een leuke avond.

Onze lieve klasgenoot Laura is afgelopen week vanuit Barcelona ook bij ons op bezoek geweest. het was erg gezellig! We hebben de eerste dag dat ze kwam wat door Madrid heen gelopen en heel veel bijgepraat omtrent de stage, en andere dingen natuurlijk! Toen zijn we de volgende dag op stap geweest omdat Laura graag het nachtleven van Madrid wou zien. En wij wouden het haar maar al te graag laten zien. Op de weg naar onze bestemming waren we aan het lopen, heel per ongeluk door rood. Wat zagen we toen ineens aankomen, de politie. Wij dachten oeps we gaan maar weer heel snel teruglopen. De politie die stopte midden op de weg en voor ons pad. Vervolgens ging het raampje open; Chicas, chicas, chicas hoorden we toen. Maar toen begonnen de politiemannen een praatje met ons aan te gaan. Ze waren maar al te geïnteresseerd in wat we deden en waar we naartoe gingen. Ondertussen hielden ze ons op want inmiddels was het stoplicht al een paar keer op groen geweest. Op een gegeven moment waren ze met elkaar aan het overleggen, maar moesten ze snel ineens weg. Jammer dat ze ons geen ritje gegeven hebben naar onze bestemming! Want het begon er op te lijken dat ze dat van plan waren. Maar we kregen nog wel besos (Kusjes) toegestuurd haha! Alleen konden we de metro niet meer halen en moesten we op de metro wachten, beetje jammer! Maar we enjoyed our night!

Nog een laatste dag hier en dan vliegen we donderdag back to Holanda. Ik ben wel blij dat we Nieuwjaar in Madrid vieren, toch ook een ervaring!

Feliz navidad gente!

Verslag uit: Spanje, Madrid

In Madrid.......

Het voorbereiden van een stage in het buitenland, dingen regelen omtrent een verblijf en alles eromheen. Best veel, maar het gene wat het je oplevert is het waard! Exploring the new experiences en de kansen grijpen.

Wij gaan stage lopen bij Javier Galue dit is een Mode/Fashion fotograaf. Maar hij doet ook reclame en portret Fotografie. Samen met Iballa mijn lieve klasgenoot zijn wij beland in een appartement in de buurt Estrella in Madrid. Dit ligt vlakbij het centrum.

Iballa was al op vakantie een week van te voren, dus de vlucht ervaarde ik in mijn eentje, voor de eerste keer vliegen! Het vliegen was niet eng maar wel bijzonder! Na afscheid genomen te hebben van mijn Familia, ben ik na de vlucht aangekomen op Airport Madrid. Ik had toen niet verwacht dat ik zou weten waar ik naartoe zou moeten. Maar tot mijn grote verbazing leidde de weg mij de kant op waar ik naar toe moest. Vervolgens mijn vele bagage ophalen en daarna was ik al bij de uitgang, waar Iballa en haar familie stonden.

De eerste dagen waren druk omdat we allerlei dingen moesten regelen. Het tekenen van het huiscontract een metrokaart aanvragen etc. En verder zijn we ook een beetje de omgeving gaan verkennen. Maar we hebben natuurlijk nog genoeg tijd om dat nog meer te doen. Het is een prachtige stad. Het openbaar vervoer is echt heel praktisch zelfs ik met mijn a richtingsgevoel begin het te begrijpen! Overal straatmuzikanten. En ja ook wel knappe Spaanse mannen kom je tegen, om er ook maar even bij te zeggen, haha. Het enige nadeel is dat er praktisch niemand Engels spreekt, dus het is handen en voeten werk nu nog in het begin.

Het appartement bevalt zeer goed! Alleen de boiler die begon ineens niet meer te werken. En de technico die wij beheersen kwam eigenlijk toch niet van pas. Dus dat is een paar dagen zonder hot water, want de eigenaar is op vacantione.

Maandag hebben wij onze ontmoetingsgesprek met onze begeleider, Spannend!!