Back in Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Layla Wiersma - WaarBenJij.nu Back in Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Layla Wiersma - WaarBenJij.nu

Back in Madrid

Blijf op de hoogte en volg Layla

26 September 2012 | Spanje, Madrid

En toen was ik weer terug in Madrid! Terug naar huis maar toch ook weer nietXD Al voelt het wel als een thuis hier! Nou moet ik zeggen dat ik af en toe niet meer wist waar ik nou eigenlijk was. Er waren de afgelopen dagen zoveel talen om me heen, en Nederlands kon ik natuurlijk niet spreken. Naja het kon wel alleen dan zouden ze me niet verstaan ofcourse:P Dus het was Engels, Spaans en Frans.

Maandag hadden we gelukkig geen sessie! Alleen we moesten wel naar school. En dat is natuurlijk ook best vermoeiend. Maar wel goed want na de trip heb ik nog meer de drang gekregen om de taal te leren! Het is natuurlijk niet leuk dat je totaal niet mee kunt praten in een gesprek. Vooral omdat hier de meeste geen Engels spreken.

Vandaag hebben we dan wel een sessie gehad overdag. Een model die net begon. Er werd een video gemaakt en de standaard regels foto's. Dat kost nog best veel tijd! Ook erg interessant om te zien wat er allemaal gemaakt moet worden als je die wereld in gaat.

Vervolgens hadden we vandaag weer school. Het was een beetje hurry uppen! gelukkig hoefden we de tweede sessie niet bij te wonen die om 4 uur begon tot 8, dit natuurlijk omdat we les hadden. Javier zei; als jullie goed Spaans leren mag het. Dus wellicht krijgen we van hem ook nog een overhoring -.- We hebben nu een schoolleraar en een stageleraar. EnoughXD. We beginnen op zich best wel wat te leren op school. Alleen het is lastig omdat je in drie talen bezig bent/denkt. Onze lerares is echt grappig, ze gebruikt met alles wat ze doet en zegt handen en voeten is ook wel heel erg fijn! Op een gegeven moment hadden we het over betekenissen van woorden bijv. tafel,boek etc. En het woord dicconaira. En omdat ik het niet goed verstond zei ik DIK? En toen werd er gelachen en ik dacht op dat moment in het Nederlands dik in de zin van FAT. Maar in het Engels heeft DICK natuurlijk een andere betekenisXD dus na een paar seconde dacht ik oeps ik zei een beetje een verkeerd woord haha! It was like; ¿Que significa (wat betekend) dik en Holandesa? Het werd er in gehoudenXD

Maar ik zal ook nog even dagverslagen van de trip in France hieronder doen. Want tijdens de trip had ik daar natuurlijk niet echt de tijd voor want zoals ik al zei het zou shooten en slapen worden!

Day 1 "Trip to Paris":

Ik kwam gelukkig aardig snel aan op de juiste bestemming op het vliegveld want het is grooooot!

Toen we gearriveerd waren in Parijs was het vervolgens nog een rit van 5 uur naar de bestemming. We hadden gerekend op 3 maar dit was uiteindelijk 5. We zijn onderweg door Parijs gereden en heb ik dus een gedeelte van Parijs gezien. Bijvoorbeeld langs de arc de Triomphe, Love bridge en andere mooie gedeeltes. Waarop we vervolgens verder gingen met de trip naar ergens in de middle of no where in Frankrijk. A Chateau waar de eerste shoots plaats zouden gaan vinden. Een vijfsterren hotel/kasteel. Waar we natuurlijk ook zijn gaan overnachten. Het bleken allemaal Honeymoon sweets te zijn! In eerste instantie zou ik samen met de make-up artist op 1 kamer gaan. Maar het waren allemaal twee persoonsbedden "Honeymoon sweet" dat zegt het natuurlijk al. Ze hadden verwacht dat het aparte bedden waren. Maar aangezien de make-up artist geen Engels sprak en ja met iemand samen in 1 bed die je niet echt kent lijkt me ook niet echt fijn. Dus kreeg Layla een honeymoon sweet voor haarzelf. Nou GEWELDIG. ik wist niet wat me overkwam. een 5 sterren kasteel, luxe, groot! FANTASTICO. De fransman vertelde als er iets is bel je nummer 9 en het word geregeld. Kley (De make-up artist) kende het model al want ze komen beide uit Brazilië. En dus kreeg ik de kamer van het model!

Kley, Petro (de making off maker), Javier en ik kwamen eerder aan als de agency en het model die moesten uit Malaga en Barcelona komen. Het kasteel was niet zoals ze het verwacht hadden. Het was te klein naar hun mening. Nou moest ik eerlijk zeggen voor het budget wat ze uit hadden gegeven en het plan dat ze hadden, hadden ze wel een groter paleis kunnen hebben. Het was echt een prachtig kasteel alleen voor het maken van de foto's was het aan de kleine kant. Lastige situatie. Maar Javier zei; we zijn professionals dus vinden een oplossing!

Vervolgens gingen we die avond het kleine stadje wat 20 km verderop zat verkennen. En uiteindelijk hebben we daarvandaan pizza's meegenomen. Want als je in het kasteel eten wil betaalde je 30 a 35 per plate. Nou hebben we uiteindelijk nog bij restaurants gegeten waar je ook rond die prijs betaalde maar oké XD Ik heb zoooo heerlijk geslapen de eerste dag! Zo'n rijk voor jezelf, met een prachtig uitzicht op de bergen. Javier vertelde dat ik vroeg moest gaan slapen omdat we de volgende dag vroeg begonnen. Maar ik heb niet echt geluisterd want het werd uiteindelijk best wel laat;P

Day 2:

De dag begon met een mooi gekleurde uitzicht vanuit mijn honeymoon sweetje haha! De opdracht was foto's te maken voor een catalogus van jurken volgend jaar zomer. Prachtige jurken trouwens! In totaal waren er 60 jurken die op de foto gezet moesten worden. Dit is veel! Elke foto een ander perspectief en idee, dit in 3 dagen. Vandaag was een dag van 20 jurken die gefotografeerd moesten worden. Lange lange dag! Er moet natuurlijk veel gebeuren voor 1 foto al. We hebben binnen de chateau en buiten foto's gemaakt. Veel heen er weer gelopen etc. De cliënt was niet gauw tevreden. Eerst een foto boven, toen beneden en dan toch weer boven. Zo ging dat elke keer. Ik heb me spieren voldoende gebruikt!

Petro sprak een klein beetje Engels dus daar sprak ik af en toe mee, en ondanks dat Kley geen Engels kon ik het wel goed met hem vinden. Nice Guy! Hij was naar me ogen aan het kijken en maakte er op een gegeven moment foto's van haha! Hij vertelde dat hij mijn make-up een keer wou doen, in mijn geval alleen mascara. Dus ik moest het er de volgende dag niet opdoen van hemXD

Na de lange werkdag gingen we weer het dorpje in want ze wouden niet in het hotel eten. Maar in het dorpje was natuurlijk niet zoveel, en de restaurants waar ze wel naar toe wilden was pas een uur later open. Ik dacht oké doe mij dan maar gewoon een pizza of ergens iets simpels IK WIL ETEN!!! Maar nee ze dachten we willen een goed, lekker luxe diner dus we wachten wel een uur. Dus ik moest nog langer wachten voor eten. Wat een ramp was dat zeg! En het zijn ook nog is allemaal types die op een dieet waren dus echt veel eten deden ze uiteindelijk niet. Nou moet ik eerlijk bekennen, ik heb daar wel een goede maaltijd gehad en veel!! pff ik zat VOL! Nog een banana split als dessert! Bien Bien!
We zaten daar in het restaurant. En aan de ene linker kant van mij waren ze Portugees aan het praten (de Brazilianen) en de andere kant Spaans en dan ook nog is achter mij hoorde ik Frans want ja daar waren we natuurlijk.

De ober sprak best goed Engels dus daar maakte ik even een praatje mee haha! Hij vond het heel leuk dat ik iets in het Frans bestelde, Jus d'orange en Jus de pomme. De uitspraak vond ie redelijk goed. Volgens mij was dat beter als wat mijn Spaanse uitspraak is haha! Ik dacht echt ik moet Spaans leren geen Frans. Zoveel talen om me heen ongelofelijk! Maar ik was rustig lekker aan het eten ondertussen ook. I was enjoying!

Uiteindelijk was ik om 10 uur in terug in me honeymoon sweet. En ik wilde per see dat bad testen die daar stond. Ik kon alleen nergens een zeep voor in het bad vinden. En toen dacht ik, oh ja numero 9! En zo kreeg ik uiteindelijk mijn badzeepje geleverd XD

Day 3:

Deze dag was iets minder changings van kleding. Omdat we in de loop van de middag naar het andere hotel in Paris gingen. Na weer een hele reis naar parijs kwamen we aan in het hotel daar in de avond. We gingen ook gelijk naar het kasteel waar we de andere foto's gingen maken. Dit kasteel diende als de achtergrond. Dus het Kasteel in de catalogus ze vonden de uiterlijk van dit kasteel mooier dan die andere "Op de foto's". Het is een monumenteel kasteel in Parijs. De andere foto's van buiten op de andere locatie kon je dus niet dat kasteel in beeld zien, niet opmerken in ieder geval.

Het kasteel bleek niet te zijn zoals ze hadden verwacht het was meer een antiek oud kasteel. Wel heel mooi alleen niet wat ze hadden gedacht. Een Chique, oud schoon paleis. Maar dit was dirty, old antiek. Prachtige locatie maar niet geschikt voor wat ze in hun gedachten hadden. Weer een obstakel. Er moest dus weer een oplossing bedacht worden. De locatie kon natuurlijk niet meer veranderd worden, het was dus iets maken van wat we hadden. Maar we zijn professionalsXD

Vervolgens gingen we terug naar het hotel, en aten we dit keer wel daar. Tenminste Javier, Petro en ik. Er was ook een mogelijkheid om in je kamer te eten. En de rest was allemaal heel moe en had geen zin meer. Een heerlijke biefstukje dit keer!

Day 4:

De meest hardwerkende dag! Aangezien we de dag ervoor niet zoveel konden doen omdat we ook de reis naar Parijs hadden gemaakt moesten we de rest vandaag maken. Het begon met een buffet voordat we weggingen, Breakfast. Heel belangrijk! Ik moest om 7.30 klaar zijn om te kunnen eten. Dus ik dacht een lekkere buffet voor het harde werken. Zoveel lekkere dingen. Waren die mensen van het agency al na 10 min klaar. En die hebben natuurlijk alles voor het zeggen en vertelde dat ze weg wilden om aan de slag te gaan. Zat ik daar nog niet klaar met eten moest ik al dat eten vaarwel zeggen:O. Het buffet was om 7 uur al geopend, Javier zei ook als ik dit had geweten dan was ik eerder gegaan. Ik zei; dan was ik om 7 uur al aanwezig geweest haha!

Verder heb ik best veel geleerd ook over poseren en de ervaring hoe zo iets nou eigenlijk gaat tijdens zo'n grote aanpak van een shoot. De avond daarvoor vertelde Javier mij heel veel over de business en informatie over allerlei dingen binnen het beroepsgebied, managing etc. Uiteindelijk zaten we daar samen omdat de rest al op hun kamers waren. Dit was een moment waarop hij even tijd voor mij had en vertelde daarbij ook waarom het allemaal op die manier ging. Really interesting!

Na deze lange werkdag wouden ze niet in het hotel eten en gingen we dus ergens in Parijs eten en uiteindelijk aten we rond 9 a 10 uur in de avond-.- Maar ik had wel een heerlijke Schotse zalm! Onderweg kwamen we een prachtig kasteel tegen wat precies was wat in hun plaatje zou passen. Dat was het huis van; Franco uit de geschiedenis. Maar de foto's waren van goede resultaat dus wellicht voor een volgende catalogus dan hè:P

Day 5 "Back to Madrid":

Back to Madrid! 7 uur beneden bij de receptie. Poeh! aangezien de avond ervoor laat was geworden was dit behoorlijk vroeg. En alweer was er niet veel tijd voor dat heerlijke buffet. Zonde zonde van al dat eten haha! En toen weer richting Madrid!

Dit was mijn trip naar France! Ik zal nog wel wat foto's van de omgeving en de reis 1 deze dagen erop plaatsen. Heel veel foto's heb ik niet kunnen maken jammer genoeg omdat we daar niet echt de tijd voor hadden.

We gaan nu bezig met het maken van macro foto's. er moeten 2000 macro foto's gemaakt worden (Hele close-up foto's). We moeten beginnen met brain stormen over welke onderwerpen we zouden kunnen gebruiken. We kunnen aan alles denken. Overal om ons heen kijken, we moeten het wel in de studio kunnen brengen. Javier zei kom wel met iets mogelijks en niet een kangoeroe die we moeten kopen en vervolgens in de studio brengen. Wij zaten toch eerder aan een olifant te denken, haha!

Verder hadden we ook nog de texture te doen. Genoeg dus!

Well Hasta Luego!

  • 27 September 2012 - 09:21

    Ton:

    Hasta la vista!

    Leuk dat je ons mee neemt van Madrid naar Parijs en terug. Glamour en croissants zal ik maar zeggen... zitten wij hier met ons beschuitje (kruimels in de schoot) en slappe koffie, regen en files... het is je van harte gegund!
    Wat een mooie ervaring voor je om zo'n hele happening mee te maken. Waar 'wij fotografen' nogal eens mee te maken hebben is dat de totale investering (creativiteit, moeite, tijd, energie, ongemak en geld) door de afnemer soms onderschat wordt.... in jullie geval is zo'n klant (agency) soms lastig op de set maar is het goed dat deze alles meemaakt!

    Nu van de kastelen en hoofdsteden terug naar de macrofotografie! Wat een omslag..... zoom maar lekker in.

    Veel succes!
    Groeten,
    Ton

    NB Binnenkort moet ik een serie foto's maken van een aankomend model.... Nu weet jij al meer dan ik over wat zo'n serie moet behelzen.... mooie boel!! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

In Madrid.......

Het voorbereiden van een stage in het buitenland, dingen regelen omtrent een verblijf en alles eromheen. Best veel, maar het gene wat het je oplevert is het waard! Exploring the new experiences en de kansen grijpen.

Wij gaan stage lopen bij Javier Galue dit is een Mode/Fashion fotograaf. Maar hij doet ook reclame en portret Fotografie. Samen met Iballa mijn lieve klasgenoot zijn wij beland in een appartement in de buurt Estrella in Madrid. Dit ligt vlakbij het centrum.

Iballa was al op vakantie een week van te voren, dus de vlucht ervaarde ik in mijn eentje, voor de eerste keer vliegen! Het vliegen was niet eng maar wel bijzonder! Na afscheid genomen te hebben van mijn Familia, ben ik na de vlucht aangekomen op Airport Madrid. Ik had toen niet verwacht dat ik zou weten waar ik naartoe zou moeten. Maar tot mijn grote verbazing leidde de weg mij de kant op waar ik naar toe moest. Vervolgens mijn vele bagage ophalen en daarna was ik al bij de uitgang, waar Iballa en haar familie stonden.

De eerste dagen waren druk omdat we allerlei dingen moesten regelen. Het tekenen van het huiscontract een metrokaart aanvragen etc. En verder zijn we ook een beetje de omgeving gaan verkennen. Maar we hebben natuurlijk nog genoeg tijd om dat nog meer te doen. Het is een prachtige stad. Het openbaar vervoer is echt heel praktisch zelfs ik met mijn a richtingsgevoel begin het te begrijpen! Overal straatmuzikanten. En ja ook wel knappe Spaanse mannen kom je tegen, om er ook maar even bij te zeggen, haha. Het enige nadeel is dat er praktisch niemand Engels spreekt, dus het is handen en voeten werk nu nog in het begin.

Het appartement bevalt zeer goed! Alleen de boiler die begon ineens niet meer te werken. En de technico die wij beheersen kwam eigenlijk toch niet van pas. Dus dat is een paar dagen zonder hot water, want de eigenaar is op vacantione.

Maandag hebben wij onze ontmoetingsgesprek met onze begeleider, Spannend!!

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2013

Het einde betekend niet het einde!

27 Januari 2013

The last days in Madrid

16 Januari 2013

Exposición!

06 Januari 2013

Feliz Año Nuevo, Gelukkig Nieuwjaar!!

19 December 2012

Van bouwvakker tot schilder
Layla

Hola Amigos!! Op dit moment bevind ik mij in Madrid, dit zal nog wel even een tijdje duren. Dus jullie zijn even lekker van mij af! 5 Maanden vol op avontuur in het prachtige stadje van ESPAÑA. Dit is vanwege het stage lopen voor mijn opleiding. Ik zal stage lopen bij een mode/fashionfotograaf. Maar ondertussen natuurlijk ook de taal leren en de cultuur en omgeving leren kennen! Kijken hoe het leven hier in de samenleving is, het verschil en de gelijkenissen. Niet naar de MC'Donalds maar naar de Tapasbar. Samen met mijn lieve klasgenootje Iballa Gutierrez Kwant zullen wij vast van alles beleven en ontdekken. De grote belevenissen zal ik natuurlijk delen, daar heb ik deze blog tenslotte voor!

Actief sinds 01 Sept. 2012
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 10395

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

In Madrid.......

Landen bezocht: