"Weekverslagje" - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Layla Wiersma - WaarBenJij.nu "Weekverslagje" - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Layla Wiersma - WaarBenJij.nu

"Weekverslagje"

Blijf op de hoogte en volg Layla

11 Oktober 2012 | Spanje, Madrid

De tijd gaat gewoon te snel! Er is alweer een week om. Dit gaat waarschijnlijk weer een behoorlijk lang verslag worden, aangezien we behoorlijk veel beleeft hebben de afgelopen week. Misschien moet ik wat vaker een verslag schrijven dan maakt het de ogen niet zo moe om te lezen haha. Het is dat ik elke dag korte trefwoorden opschrijf over die dag anders zou ik het echt niet meer bijhouden!

We hebben vorige week niet veel stage gehad, alleen de donderdag maar dat was dan ook gelijk 11 uur achter elkaar! 30 jurken die op de foto gezet moest worden. Behoorlijke klus. We aten behoorlijk laat. Op een gegeven moment hebben we pizza laten komen voor de hele crew. Nou echt ik heb die hele pizza in mijn eentje opgegeten. Ik had niet door dat ik de enige was die dat voor elkaar kreeg. Ik dacht dat het normaal was?! Nou moet ik zeggen de pizza was wel heel erg groot en zat ik ook behoorlijk vol!

Ondanks dat we niet veel stage uren hebben op het moment hebben we toch genoeg te doen en zijn we telkens op pad. Ik vind het ook niet heel erg omdat we wel bezig zijn. Ik heb nu meer het gevoel dat we het land, de mensen en de omgeving leren kennen. Als je alleen maar aan het werk bent dan is daar niet veel tijd meer voor. En het is niet zo dat we helemaal niks doen aan werk, gelukkig! Iets meer is misschien wel leuker, maar het kan nog komen! Aangezien we het nooit weten bij Javier. Iballa is van maandag tot en met woensdag naar Malaga geweest voor de zelfde klant als de trip die ik naar Frankrijk heb gehad. Ik bereidde haar voor op de lastige klant. Het was voor haar gelukkig maar 1 dag shooten haha! Maar ze heeft het wel naar haar zin gehad en dat is het belangrijkste. Ze snapte ook wat ik met moeilijk bedoelde. Alleen de klant komt zelf uit Malaga dus dat maakte het ook weer anders. Maar ze was heerlijk bij het strand in de omgeving. Nou had ik niet te klagen want het was hier ook prachtig weer! Rond de 27 graden voor de maand Oktober zeg ik wauw! Deze maanden zijn de tempratuur het heerlijkst. In de zomer is het hier wel 40 graden en dat is me dan weer een beetje te. Maar voor mij de maanden eind augustus, september, oktober, november zijn muy bien!

Vorige week zijn we een dagje met Vanessa op pad geweest en heeft ze ons wat laten zien in Madrid. Zoals bijv. De Kathedraal en een kerk in Madrid. We zijn vervolgens nog even ergens wat gaan drinken om op deze manier ons Spaans ergens te oefenen haha! wat we hadden die dag daarna Spaanse les dus we vonden het een goed idee om op deze manier ons voor te bereiden. Toch moest ik denken aan het moment dat Iballa la cuarenta zei voorheen i.p.v. La cuenta por favor (De rekening alstublieft). Ik moest haar er natuurlijk op wijzen. Want normaal gesproken ben ik degene die de dingen verdraaid, nou valt dat van haar eigenlijk mee maar dat maakt niet uit. De ober vond het toen ook grappig en zei nice try haha! Toen we thuis kwamen van ons dagje eropuit voordat we naar de Spaanse les gingen ging onze deurbel. Toen ik open deed stond er een verkoper voor de energie voor de deur. In eerste instantie begon hij in het Spaans te praten wat natuurlijk niet te volgen was. Toen ging hij over in het Engels. Sombody who speaks English! Maar nou was het niet interessant voor ons want wij gaan daar natuurlijk niet over. Maar toen was hij geïnteresseerd in wat we hier doen, Iballa was er ondertussen ook bij gaan staan. Hij bleef maar herhalen Nice to meet you, nice to meet you. Toen vertrok hij, en nog geen 2 minuten later ging de deurbel weer. En gaf hij mij een papiertje, This is my Facebook. Haha we kwamen niet meer bij!

De volgende dag (Afgelopen vrijdag) zijn we overdag naar het centrum Sol geweest en in de avond opstap! We zijn eerst naar de Irish pub geweest. En we kwamen al gauw aan de praat met een stel chico's uit Zwitserland, Rusland en 1tje van Spanje. Ze wouden heel graag met ons op de foto en met ons dansen. Die mensen waren echt helemaal loco XD. We waren hier al 1 keer eerder geweest en toen kwamen we mensen uit Italïe tegen die Duits spraken en dit ook van ons verwachtte. Maar deze jongens kende ook een beetje Nederlands. Neuken in de keuken zeiden ze. En ze zeiden alles goed? En Hup Holland hup. Want het Nederlandse voetbalteam is natuurlijk helemaal toppie! We zijn daar nog behoorlijk lang geweest. Op een gegeven moment zijn we weggegaan. Vervolgens kwamen we onze Umbrella vriend weer tegen die ons even gratis in een club leidde. Alleen deze jongen spreekt niet echt goed Engels en was dus in het Spaans aan het praten. Iballa was niet echt een steun voor mij daarmee want het enige wat ze zei was Hola Guapo en toen hield het op en kon ze er geen woord meer uit krijgen. Dus ik moest het gesprek maar voeren hè XD. Normaal gesproken na een bepaalde tijd betaal je ervoor om in een club te komen. Maar onze Amigo die regelde het even voor ons! Nacht vol belevenissenXD

Zaterdag hebben we toen besloten om naar het park te gaan. Ik ben gaan hardlopen in het park. Is echt een heerlijke plek om te rennen. Iballa die was ondertussen aan het chillen en wou een beetje Spaans gaan leren in de tussentijd. Maar ik ben ervan overtuigd dat het meer naar de Spaanse jongens kijken was haha! Verder hebben we het rustig aan gedaan.

Zondag begonnen we met een breakfeast bij ons thuis. Onze kamergenoot Christa vertelde ons dat haar vrienden vanuit Zwitserland kwamen, en zei dat haar vrienden kwamen ontbijten bij ons nadat ze de zaterdag uit waren geweest. Wij hadden gedacht dat het dan rond de middag zou zijn meer een brunch dus. Maar ze hadden besloten om het eerder te doen rond 11 uur. Ik riep Iballa dus uit haar bed, over een half uur zijn er hier 5 andere mensen bij ons in huis om te ontbijten vertelde ik haar. En Christa vroeg ons of we kwamen joinen. Hartstikke gezellig natuurlijk. Alhoewel Iballa liever bleef liggen haha! Beste drukte in ons huis met 7 man eten. Met ze allen een uitgebreid ontbijt klaarmaken in onze "grote" appartement haha. Het was wel heel erg gezellig. Ze waren in de middag van plan naar de rastro markt te gaan. Ze vroegen ons ook mee naar de markt maar wij hadden voor vandaag afgesproken te gaan leren in het park voor school. Maar s'avonds zouden we elkaar ontmoeten voor de wedstrijd Barcelona Madrid, en de verjaardag van Christa want die was maandag jarig en zouden we ergens om 12 uur gaan vieren. Wij gingen toen dus naar het park toe. Waar we twee bekenden tegen kwamen die we al vaker hadden gezien. De één die staat altijd bij de Alcampo supermarkt bij ons. En de ander is de Egypt boy de we de vorige keer in het park hadden ontmoet en Engels wou leren en ons dus maar al te graag wou joinen, om wat Engels te leren. Nou toen probeerde we dus wat Spaans te leren en de Egypt boy die probeerde ons te helpen. Maar zijn Engels was te matig en ging dat dus behoorlijk lastig.

Vervolgens besloot ik maar even voor mezelf aan de studie te gaan en liet ik Iballa maar met hem praten. Maar toen kwam ik aan de praat met iemand anders die vlak bij ons zat en vroeg aan me wat ik aan het studeren was. En of ik de taal ook sprak. Hij sprak redelijk Engels en ik heb iets van 1.5uur met hem gepraat uiteindelijk. En hij vroeg mij hoe je dingen in het Nederlands moest zeggen, geweldig hoe hij dat ook uitsprak. Hij komt uit Argentinië en woont nu 5 jaar in Madrid, hij was daar met wat vrienden. Op een gegeven vertelde hij en ze vrienden dat het in Sol leuker is om naar de voetbalwedstrijd te gaan dan in La Latina wat wij van plan waren met onze Zwitserse vrienden. Uiteindelijk zijn we ook naar Sol gegaan omdat ze al wel in La Latina waren geweest maar nog niet in Sol. Kwam dus goed uit.

Toen waren we dus ergens in een bar met ze allen voetbal aan het kijken in de avond. We stonden er gewoon van te kijken dat meer dan de helft daar in die bar juichte wanneer Barcelona scoorde XD. De voetbalwedstrijd eindigde uiteindelijk 2-2 gelijkspel. Toen begonnen we behoorlijke trek te krijgen. En nam de Argentijnse jongen Luciano. Ons mee naar een goede eettent. We hebben daar met ze allen allerlei plate's genomen zodat we van alles wat hadden. Maar we hadden eigenlijk geen idee wat ze bestelde en toen gingen de vrienden van Luciano het in het Nederlands voor ons translaten en uitspreken. Stierenstaart hahaXD toen zaten we daar stierenstaart te eten. Het is daar iets wat ze veel eten. Het smaakte ook nog best wel goed eerlijk gezegd! Vervolgens gingen we ergens naar een andere bar om het 12 uur moment van Christa haar verjaardag te vieren.

Maandag ging Iballa dus naar Malaga toe. Ze moest rond 4 uur aanwezig zijn op het station. Ze ging met de hoge snelheid trein. Ik ben toen die avond naar Spaanse les geweest. En Christa had me uitgenodigd om haar verjaardag nog te vieren. Ze had het eerst over Tapas eten ergens. Maar de plannen waren gewijzigd. We gingen naar Spaanse vrienden omdat een Spaanse vriendin op dezelfde dag jarig was en ook 25 was geworden, dus toen belanden ik daar ineens thuis. Alleen ik had voor mijn gevoel wel even genoeg Spaans gehadXD. Het was druk, maar wel gezellig!

De volgende dag heb ik wat werk gedaan voor de Macro onderwerpen. Ja er moet natuurlijk ook gewerkt worden. Wat ik uiteraard ook doe! Vervolgens in de loop van de middag ben ik met Luciano op pad geweest in Madrid, hij vertelde dat er dingen waren die ik echt moest zien. En ik had in de loop van de middag wel tijd om wat te bezichtigen. We zijn naar Temple de Debod geweest, en hebben veel gelopen en meerdere omgevingen gezien.

En toen kwam Iballa woensdag alweer thuis! En zoals ik vertelde zei ze dat de klant inderdaad lastig was. En dat het allemaal heel lang duurde. Maar het was gelukkig maar 1 dag shooten haha! Daarna hadden we woensdag avond weer les. We hebben de grammatica behandeld. Het is behoorlijk pittig! Maar we doen alles poco a poco (beetje bij beetje).

Morgen hebben we hier Bank Holiday. Dus is er een parade waar we naartoe gaan en dan gaan we waarschijnlijk maandag weer aan de slag!

Nu weekend voor ons dus.

Well Hasta la Vista Gente!

  • 13 Oktober 2012 - 13:53

    Joke Feldbrugge:

    Beste Layla en Iballa,

    Wat goed om te lezen dat jullie zo'n leuke, leerzame tijd hebben in Madrid!
    Ik zou wel meer foto's willen zien van jullie werk en leven in Madrid.

    Groetjes vanuit een herfstig Nederland,


    Joke Feldbrugge

  • 16 Oktober 2012 - 12:40

    Layla Wiersma:

    Hola Joke!

    Leuk dat u het een beetje bijhoud! Waarschijnlijk ziet u allerlei Nederlandse spelfouten haha! Dat krijg je als je bezig bent met twee andere talen. Gelukkig praten we samen nog wel Nederlands want anders dan zou het helemaal niks meer zijn, soms gaat het best lastig en kramen we de gekste dingen uit!

    We zullen de volgende keer ook wat meer foto's plaatsen!

    Heel veel liefs vanuit Madrid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

In Madrid.......

Het voorbereiden van een stage in het buitenland, dingen regelen omtrent een verblijf en alles eromheen. Best veel, maar het gene wat het je oplevert is het waard! Exploring the new experiences en de kansen grijpen.

Wij gaan stage lopen bij Javier Galue dit is een Mode/Fashion fotograaf. Maar hij doet ook reclame en portret Fotografie. Samen met Iballa mijn lieve klasgenoot zijn wij beland in een appartement in de buurt Estrella in Madrid. Dit ligt vlakbij het centrum.

Iballa was al op vakantie een week van te voren, dus de vlucht ervaarde ik in mijn eentje, voor de eerste keer vliegen! Het vliegen was niet eng maar wel bijzonder! Na afscheid genomen te hebben van mijn Familia, ben ik na de vlucht aangekomen op Airport Madrid. Ik had toen niet verwacht dat ik zou weten waar ik naartoe zou moeten. Maar tot mijn grote verbazing leidde de weg mij de kant op waar ik naar toe moest. Vervolgens mijn vele bagage ophalen en daarna was ik al bij de uitgang, waar Iballa en haar familie stonden.

De eerste dagen waren druk omdat we allerlei dingen moesten regelen. Het tekenen van het huiscontract een metrokaart aanvragen etc. En verder zijn we ook een beetje de omgeving gaan verkennen. Maar we hebben natuurlijk nog genoeg tijd om dat nog meer te doen. Het is een prachtige stad. Het openbaar vervoer is echt heel praktisch zelfs ik met mijn a richtingsgevoel begin het te begrijpen! Overal straatmuzikanten. En ja ook wel knappe Spaanse mannen kom je tegen, om er ook maar even bij te zeggen, haha. Het enige nadeel is dat er praktisch niemand Engels spreekt, dus het is handen en voeten werk nu nog in het begin.

Het appartement bevalt zeer goed! Alleen de boiler die begon ineens niet meer te werken. En de technico die wij beheersen kwam eigenlijk toch niet van pas. Dus dat is een paar dagen zonder hot water, want de eigenaar is op vacantione.

Maandag hebben wij onze ontmoetingsgesprek met onze begeleider, Spannend!!

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2013

Het einde betekend niet het einde!

27 Januari 2013

The last days in Madrid

16 Januari 2013

Exposición!

06 Januari 2013

Feliz Año Nuevo, Gelukkig Nieuwjaar!!

19 December 2012

Van bouwvakker tot schilder
Layla

Hola Amigos!! Op dit moment bevind ik mij in Madrid, dit zal nog wel even een tijdje duren. Dus jullie zijn even lekker van mij af! 5 Maanden vol op avontuur in het prachtige stadje van ESPAÑA. Dit is vanwege het stage lopen voor mijn opleiding. Ik zal stage lopen bij een mode/fashionfotograaf. Maar ondertussen natuurlijk ook de taal leren en de cultuur en omgeving leren kennen! Kijken hoe het leven hier in de samenleving is, het verschil en de gelijkenissen. Niet naar de MC'Donalds maar naar de Tapasbar. Samen met mijn lieve klasgenootje Iballa Gutierrez Kwant zullen wij vast van alles beleven en ontdekken. De grote belevenissen zal ik natuurlijk delen, daar heb ik deze blog tenslotte voor!

Actief sinds 01 Sept. 2012
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 10379

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

In Madrid.......

Landen bezocht: